Deze blog is geco-creëerd door Cees Hoogendijk, Marcel van Marrewijk, Onno Geveke, Gert Veenhoven en Loubna Zarrou, partners (“Hai5” van de Appreciative Inquiry Academy, een heel erg Nederlandse onderneming).

Appreciative Inquiry verwerft een bijzondere plek in de wereld van duurzame organisatieontwikkeling. De kunst van het zogenoemd ‘waarderend onderzoeken’ zorgt voor het ontdekken van de beste mogelijkheden om bestaande kracht in organisaties en mensen aan te wenden om hun gedroomde ambities waar te maken.

Vernieuwen en verduurzamen…

De Appreciative Inquiry Academy verzorgt al vijf jaar een complete HBO geaccrediteerde actieleergang tot “AI Practitioner”, en dat is iemand die vanuit de eigen waarderende onderzoekende grondhouding anderen helpt hun sterkten te benutten. Dit is de kwaliteit waar ‘change managers’ heden ten dage voor worden bewonderd.

Als social enterprise – een begrip uit de wereld van Society 3.0 en Seats2meet.com – wordt onze academy gedragen door zelfstandig professionals. De ZP is per definitie betrokken bij meerdere initiatieven, en is dus feitelijk een part-time-partner in diens social enterprises. Alles stroomt, dus ook de Appreciative Inquiry Academy. Vijf partners besloten hun betrokkenheid te verduurzamen En zo is onze ‘academy’ zichzelf ook aan het bekrachtigen, met name bedoeld om onze diensten nog beter te laten aansluiten bij de wensen van onze studenten en klanten.

The making of…

De van oorsprong vijftien maanden lange opleiding tot AI Practitioner is opgedeeld in drie afzonderlijk te volgen modules, met diverse leerpaden. Uiteindelijk kunnen studenten en klanten bij AI Academy terecht voor alle vormen van dienstverlening rond Appreciative Inquiry. Dat vroeg om heldere communicatie, een nieuwe website (wordt aan gewerkt). En zo staken de vijf partners in diverse huiselijke (soms digitale Hangout) sessies op verschillende plekken in het land hun koppen bij elkaar om te gaan co-creëren.

Dit was ons vertrekpunt: het bestaande logo, met de bekende wereldbol die tot nu toe de omslag van alle AI Magazines (www.ai-magazine.nl) heeft gesierd.blog-the-making-of-1

We begonnen niet meteen te tekenen. Appreciative Inquiry is toch ook vooral een constructief spel met de taal. Wil je beweging creëren bij je studenten en klanten, dan moet je vooral ook dynamische woorden gebruiken. En elkaar goede, richtinggevende vragen stellen. Zoals: “Welke woorden dragen bij aan onze missie to spread AI in the world? “Wat is nu precies de kracht van onze opleiding?” “Wat komt de student in essentie bij ons leren?” Om een lang verhaal kort te maken: na flink wat gepraat, geprobeer, en gepers waren we zeer enthousiast over datgene wat AI Academy in essentie te bieden heeft:

“Groeien in Waarderen”

blog-the-making-of-2Wat nu? We hadden al eens eerder een proeve van een website gemaakt – nog niet naar onze wens – en die had in elk geval een bepaalde kleurstelling opgeleverd. Met de slogan, de kleurstelling en onze bestaande uitgangspunten stapten we op voorstel van Cees naar diens ‘aanstaande schoonzoon’, Ronald Brummelkamp webdesigner, tevens opererend onder de naam www.brumm.co. Op basis van onze briefing maakte hij enkele eerste schetsen.

blog-the-making-of-3De eerste penschetsen van Ronald inspireerden Cees tot een samenvattende poging: een ‘lachende Boeddha’. (Waarom? Omdat de waarderend onderzoekende grondhouding sterke overeenkomsten vertoont met de Oosterse kwaliteit van aanvaarding en compassie.)

Nu moet je weten dat de vijf partners sinds enige tijd een wekelijkse Google-Hangout houden- een bewijs van onze betrokkenheid en gedrevenheid om stevig verder te bouwen aan AI Academy. In onze hangouts stelden we samen op waarderend onderzoekende wijze vast dat dit hem niet zou worden.

Wat uit de schetsen van Ronald a.k.a. brumm.co bleef resoneren waren die twee geschakelde tekstballonnetjes.
blog-the-making-of-4

En daar ging hobbyist Cees weer mee aan de slag. Het leidde tot iets dat er op begon te lijken.
blog-the-making-of-5
Een cirkel met vier segmenten die de vier D’s van het AI veranderproces voorstellen. (Discover, Dream, Design, Deliver). De tekstballonnen illustreren de constructieve dialoog: het bekrachtigende AI interview. En de glimlach van de Boeddha…

Er bestaat echter een flink verschil tussen een amateur ontwerper en een echte. En dus vroegen we Ronald er nog eens echt naar te kijken. Onderstaand zie je wat hij er van heeft gemaakt. (En dan slaan we voor het gemak even diverse varianten, lettertypes en achtergronden over…)
blog-the-making-of-6

En we leefden nog lang en gelukkig…! Mooi verhaal toch?

Als je nu denkt dat dit logo opeens in marmer gebeiteld is, kijk dan eens naar de brochure van de nieuwe Appreciative Inquiry Basismodule die in januari 2017 van start gaat. Onze vormgever Vincent van Zandvoord (www.vormvast-CCID.nl) voelde zich vrij te variëren op alle onderdelen van het logo.
blog-the-making-of-7

En zo is de co-creatie nog immer gaande. Dankzij het waarderend onderzoekend vermogen van ons allemaal.

Voel je je uitgenodigd om te Groeien in Waarderen?

Mail ons via contact@appreciativeinquiry.academy.